Видения иудейских мистиков
Раввин Иосиф Каро (16 век)
Согласно ийдейской Кабалле, Шейхина (Shekhinah) представляет женский аспект Божественного присутствия, десять Серифотов (аспектов Божественности).У иудейского мистика Иосифа Каро было видение Шейхины. Он записал Ее слова:
Я - Мать.
Я - ангел спасения.
Я - эмиссар Единственного.
Я неизменно смотрю за вами.
Шейхина говорит тебе:
Пойди в чистое место, постоянно думая о Торе,
не позволяя своим мыслям отклоняться ни на секунду.
Придерживайся постоянно своего сердца (Unify your heart constantly)
думая только обо Мне, как Я появляюсь в Торе и ритуалах
Это - тайна единения
Душа, которая привязывает себя
Буквально становится местопребыванием Шейхины.
Когда несколько еврейских мистиков изучали Мишну - рукопись второго века нашей эры, компиляция иудейского закона, Маггид (вестник) говорил через Каро:
Друзья, выбранные из выбранных, мир вам, возлюбленные.
Счастливы вы и счастливы те, кто докучает вам.
Счастливы вы в этом мире и в следующим, [that you resolve to adorn me on this night.]
Эти годы Я была без комфорта. (For these many years had my head fallen with none to comfort me.)
Меня бросили в грязь, но Вы восстановили корону на прежнем месте.
Узрите, Я - Мишна, Мать, которая наказывает своих детей и Я пришла говорить с вами.
Раввин Исаак Сафрин, секретный свиток 19 века
Когда Исаак в 1845 году посетил город Дукла, он пошел в Бет ха-Мидраш (молитвенный дом) для молитвы, и пережил следующий духовный опыт:Я плакал в присутствии Бога, потому что [anguish over the Shekhinah].
Я упал в обморок и недолго спал.
Я видел свет, мощное сияние в форме прекрасной Девы, от которой шел ослепительный свет.
Однако я не заслужил чести увидеть Ее лицо. And more one should not write.
И Ее свет был ярче солнца в полдень
Раввин Сафрин записал свое видение в своей N'tiv Mitzvotekha (?) от третьего лица. После того, как он проснулся, он увидел Шейхину:
Видении света, в блеске и сиянии света, что делает солнце серым, Она была украшина двадцатью четырьмя драгоценными камнями и каждый из них был так ярок, что солнце поистине было бы темным при сравнении. Столь много видов сияния и блеска, что невозможно даже вообразить. И Она сказала: "Будь сильным, мой сын". И он был поражен, что видел Ее со спины и не заслужил видеть лицо Шейхины. И Она ответила ему: "Но ты жив, а ведь написано: человек не будет видеть Меня и жить".
Rabbi Joseph Caro, Maggid Mesharim (16th century)
In Jewish Kabbalah, the Shekhinah is the feminine aspect of the Divine presence, the tenth of the ten Sefirot, or aspects of the Divine.For the circle of Jewish mystics in 16th century Safed in Palestine, the Shekhinah spoke through Rabbi Caro:
I am the Mother
I am the redeeming angel
I am the emissary of the Holy One, blessed be He
I watch over you steadily
The Shekhinah talks to you
Go to a pure place, thinking constantly of Torah
without letting your thoughts wander for a second
Unify your heart constantly
thinking of nothing except me, as I appear in my Torah and ritual
This is the mystery of unity
For the soul that attaches itself
literally becomes a "Camp of the Shekhinah"
On another occasion the Safed mystics had been studying two tracts from the Mishnah, a 2nd century (CE) compilation of Jewish law, when the maggid (messenger) said (through Caro):
Friends, choicest of the choice, peace to you, beloved companions.
Happy are you and happy those who bore you.
Happy are you in this world and happy in the next that you resolve to adorn me on this night.
For these many years had my head fallen with none to comfort me. I was cast down to the ground to embrace the dunghills but now you have restored the crown to its former place...
Behold I am the Mishnah, the mother who chastises her children and I have come to converse with you.
Rabbi Isaac Safrin, Megillat Setarim (early 19th century)
In Jewish Kabbalah, the Shekhinah is the feminine aspect of the Divine presence, the tenth of the ten Sefirot, or aspects of the Divine. When Rabbi Safrin visited the town of Duqla in 1845 he went to the Bet ha-Midrash (the House of Study) to pray, and had the following spiritual experience:I wept in the presence of the Lord because of my anguish over the Shekhinah. In my distress I fainted and slept for a while.
I saw a vision of light, a powerful radiance in the form of a virgin all adorned, from whom came a dazzling light. However I was not worthy to see her face. And more one should not write. And her light was brighter than the sun at noon. Rabbi Safrin reported of his visit to Duqla in greater detail in his NТtiv Mitzvotekha, in a third-person narrative. After he Уfainted and fell asleepФ, he saw the Shekhinah in a vision of light and splendour and great radiance, such a light that it dimmed the light of the wheel of the sun. She was adorned with twenty-four jewels, and each jewel shone with such a light that the light of the sun grew veritably dark in comparison, in so many kinds of radiance and splendour that the corporeal thought cannot encompass it. And She said, УBe strong, my sonФ. And he was distressed that he was granted to see only a view from the back and did not merit to see the face of the Shekhinah. And She responded to him, УBut you are alive, and it is written, "For man shall not see Me and live" (Ex.33:20)